Wednesday 22 February 2017

LANGKAH BERKESAN MENGURANGKAN SAKIT GOUT DENGAN VIVIX

Seringkali kedengaran penyakit Gout dialami dan di deritai oleh lelaki berusia 30-40 an dimana terjadinya pembengkakan terutamanya di bahagian ibu jari kaki atau mungkin juga boleh terjadi di bahagian tengkuk, pinggul, bahu dan juga lutut.

Saya juga mempunyai seorang ahli keluarga yang turut mengalami masalah yang sama dan katanya Gout amat menyakitkan sehingga sukar untuk beliau melakukan kerja-kerja seharian akibat kesakitan dan ketidakselesaan yang dialaminya dibahagian ibu jari kaki. Keadaan ini menyebabkan beliau sukar sekali untuk berjalan dengan normal.





APA ITU GOUT ?

Gout terjadi akibat asid urik yang berlebihan di dalam darah. Apabila kepekatan asid urik semakin meningkat di dalam darah, sebahagian asid urik ini akan meyebabkan pembentukan 'Kristal Asid Urik' pada bahagian sendi dan menyebabkan kesakitan di bahagian sendi, membengkak, inflamasi dan sukar untuk berjalan.

Asid Urik terhasil daripada pemecahan sel-sel tua yang mati iaitu asid Ribonukleik (RNA) dan asid deosiribinukeik (DNA). Ia terhasil daripada pengambilan makanan yang mangandungi protein purina yang tinggi. Protein ini akan diuraikan menjadi asid amino dan sebahagian asid amino pula akan diuraikan menjadi asid urik.

Kadar normal asid urik pada lelaki dewasa ialah 3-7 mg/dl. Manakala kadar normal bagi wanita ialah 2-6 mg/dl. Kajian mendapati kandungan asid urik yang melebihi tahap 6-7.0 mg/dl akan menyebabkan terbentuknya kristal asid urik. Serangan gout yang teruk biasa terjadi apabila kadar asid urik melebihi 10mg/dl. Sekiranya gout tidak dikawal dan dirawat ini akan menghasilkan satu bahan yang keras disekitar sendi yang dinamakan 'tophi' - rujuk gambar. 

Bahaya dan risiko peningkatan asid urik di dalam darah ini boleh membawa kepada penyakit 'kidney stones' - batu dalam buah pinggang atau pelbagai masalah buah pinggang ' kidney failure'.

Pain killer yang biasa diberikan oleh doktor untuk pesakit gout amatlah tidak digalakkan kerana ia tidak merawat sebaliknya hanya mengurangkan rasa sakit dan bengkak serta memperlahan kan proses pengeluaran asid urik di dalam darah. Pengambilan pain killer yang berterusan boleh mengakibatkan kerosakan dan kegagalan fungsi buah pinggang untuk tempoh masa yang panjang.


AMALAN KESIHATAN DEMI MENGELAKKAN KEROSAKAN BUAH PINGGANG DAN GOUT MENJADI LEBIH PARAH...

Amalan pemakanan seharian kita amat mempengaruhi sama ada sakit gout dapat dikurangkan atau menjadi lebih parah. Jadi amatlah penting bagi pesakit gout mengamalkan cara hidup sihat dengan mengawal pola pemakanan harian.

1. Perlu minum lebih daripada 2 liter air sehari untuk memudahkan proses penyingkiran asid urik berlebihan di dalam darah melalui air kencing dan tinja.

2. Mengelakkan pengambilan makanan segera yang mengandungi banyak bahan pengawet, pewarna dan perisa tiruan dan ajinomoto.

3. Elakkan minuman bergas dan alkohol.

4. Mengurangkan pengambilan makanan laut.

5. Banyakkan makan sayur-sayuran.


Bagi pesakit gout, risiko diserang sakit dapat dikurangkan dengan mengurangkan kadar pengeluaran asid urik di dalam darah. Tahukah anda bahawa Polyganum Cuspidatum atau dengan nama lainnya ialah Japanese Knotweed dan juga Muscadine Grapes yang mengandungi RESVERATROL mampu mengurangkan asid urik tersebut.

Dan yang hebatnya bahan-bahan tersebut ada terdapat di dalam VIVIX.





TESTIMONI VIVIX BUAT PESAKIT GOUT







Untuk tempahan /

 konsultasi secara percuma :



SMS/Whatsapp

PN. FAEZAH

0133117607


Pengedar Shaklee Damasara

SID : 1235368 

Fb page : Faezahyunji VitaShop

Instagram : faezahyunjivitashop

Pre-Order sekitar Damansara/KL

Postage seluruh Malaysia/Brunei




No comments:

Post a Comment