Thursday 16 February 2017

IKHTIAR SELAMATKAN KAKI DI POTONG AKIBAT DIABETES

Bila dah buat research ni baru tahu rupanya penyakit Diabetes @ Kencing manis ni adalah satu penyakit pembunuh no.1 di Malaysia selain stroke, angin ahmar, tibi dan barah paru-paru. Haishhh..seram dengar...hampir 17% di kalangan rakyat Malaysia memang ada diabetes. Sedangkan arwah Tokwan saya yang sudah meninggal pun memang ada penyakit diabetes.


Ramai yang sukar untuk mengesan tanda-tanda penyakit kencing manis di peringkat awal sehinggalah penyakit tersebut sampai ke tahap yang serius. Jadi penting sangat untuk kita selalu membuat pemeriksaan darah agar kita boleh mengambil langkah berjaga-jaga dan mengelakkan diri kita daripada menjadi korban penyakit ini.

Penyakit kencing manis ni terbahagi kepada 2 jenis iaitu :

Jenis 1 - jenis ini yang selalu bergantung terhadap insulin "Insulin Deabetes Mellitus" dan biasa berlaku terjadi pada kanak-kanak @remaja.

Jenis 2 - jenis ini yang tidak bergantung terhadap insulin "Non-Insulin Dependent Deabetes Mellitus"

kalau ikutkan statistik mostly yang kita selalu jumpa adalah penyakit kencing manis dari jenis 2...sebab ape??

Sebabnya rakyat Malaysia nih terlampau heaven sangat-sangat dengan makanan yang kandungan kalorinya bertingkat-tingkat ahaks susah bebenor nak kawal nafsu makan kat Malaysia nih...Jadi sila awasi corak pemakanan anda ye...muda-muda memang la tak rasa kesannya...tunggulah bila dah berumur sikit...baru menyesal tak sudah bila doktor sahkan anda penghidap kencing manis.


Siapa yang berisiko untuk menghidap penyakit kencing manis ini ??

  • anda yang mempunyai keturunan kencing manis seperti ibu bapa atau adik beradik
  • wanita yang pernah mengalami kencing manis ketika hamil
  • anda yang pernah mengalami radang pankreas
  • anda yang mempunyai berat badab berlebihan
  • anda yang tidak pernah menjaga corak pemakanan @diet harian dengan pemakanan seimbang

Bagaimana untuk mengesan sama ada anda penghidap kencing manis atau tidak??

Of course la kena buat pemeriksaan darah dan lihat pada paras bacaan gula dalam darah...tetapi tak ramai yang ada kesedaran nak buat pemeriksaan darah ni sebenarnya...jadi cara lain untuk mengenal pasti anda penghidap kencing manis atau tidak adalah dengan mengetahui tanda-tanda berikut ;


  • dahaga berlebihan
  • berat badan susut secara mendadak
  • kerap bangun malam buang air kecil
  • selalu letih-letih @ cepat marah
  • selalu rasa lapar
  • luka asyik lambat sembuh
  • mudah terdedah dengan jangkitan kulat@bakteria
  • mata menjadi makin kabur
  • selalu kebas-kebas kaki @tangan

Langkah Pencegahan @ Rawatan 

Jadi bagi penghidap kencing manis @ Diabetes ini masih belum terlambat untuk mengambil langkah berjaga-jaga agar penyakit ini tidak sampai ke tahap yang paling serius sampai kena potong kaki..

Bila dah tahu diri anda penghidap kencing manis benda yang paing perlu dititikberatkan adalah dengan menjaga diet pemakanan seharian. Mesti hindarkan makanan yang manis-manis dan berlemak..sebab makanan seperti ini mampu membawa kemudaratan terhadap pesakit diabetes jika tidak dikawal. Amat perlu untuk pesakit diabetes mengamalkan pengambilan serat dalam diet@menu harian. 

Selain itu, pesakit juga perlu rajin bersenam untuk mambakar kalori berlebihan yang boleh menjadi penyebab diabetes dalam kehidupan anda. Rajin bersenam dengan kerap juga amat membantu dalam penjagaan berat badan anda agar tidak melebihi berat badan ideal kerana selain membakar kalori bersenam mampu membakar lemak justeru mengurangkan berat badan anda.

Rajin berjumpa doktor juga amat penting untuk memantau tahap kesihatan anda sama ada berada di dalam keadaan kritikal atau tidak.

Pengambilan suplemen atau vitamin-vitamin tertentu juga amat penting untuk mengawal paras bacaan gula dalam darah agar tidak melebihi bacaan gula yang tinggi dalam darah. Antara suplement yang sesuai dicadangkan untuk mengawal paras bacaan gula dalam darah ialah seperti GLA Complex, B Complex , Vita Lea atau VIVIX.
B COMPLEX 
  • mampu membantu menukarkan gula kepada tenaga
  • membantu mengatasi keletihan pesakit diabetes
GLA COMPLEX 
  • membantu menghalang komplikasi diabetes
  • memberi kesan positif kepada Diabetic Neurophaty

VITA - LEA
  • membantu dalam penghasilan insulin
  • membantu pemulihan luka dengan cepat

Bagaimana VIVIX membantu pesakit Diabetes??

Rumusan VIVIX yang terdiri daripada campuran botani yang kaya dengan Resveratrol & Polifenol dapat memberikan manfaat kepada penghidap diabetes.

1. Mengawal Kepekatan Gula Dalam Darah
  • Pengambilan karbohidrat akan menghasilkan gula seterusnya ditukar kepada tenaga di dalam badan. Bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang berlebihan akan meningkatkan kandungan gula dalam darah. Di dalam Vivix, Polifenol yang terdapat di dalam anggur Muscadine melambatkan penyerapan & pencernaan karbohidrat dalam darah, justeru mengelakkan gula yang tinggi di dalam darah yang menjadi pencetus kepada kencing manis.
2. Mengelakkan Mata Dari Rosak & Menggalakkan Penyembuhan Luka Dengan Cepat
  • Di dalam Vivix terkandung Polifenol Anthocyanins yang mampu mempercepatkan proses penyembuhan luka dengan pantas.
3. Membantu Pencegahan Pembentukan Protein AGE
  • Protein AGE atau "Advanced Glycation End Products" terjadi akibat terlampau berlebihan gula dan karhohidrat dalam darah. Ini boleh menyebabkan Atherosclerotic, sel mati atau komplikasi kencing manis. Salah satu fungsi Vivix adalah dengan memperlambatkan pembentukan protein AGE di dalam badan. 
4. Mengurangkan Sindrom Resitansi Insulin "Metabolic Syndrome"
  • Vivix adalah antioksida yang mampu melindungi sel daripada rosak. Pengambilan Vivix secara terus menerus dapat mengurangkan metabolic Syndrome yang membawa kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.


TESTIMONI VIVIX MENGURANGKAN PARAS BACAAN GULA DALAM DARAH PESAKIT DIABETES...
















Untuk tempahan /

 konsultasi secara percuma :



SMS/Whatsapp

PN. FAEZAH

0133117607


Pengedar Shaklee Damasara

SID : 1235368 

Fb page : Faezahyunji VitaShop

Instagram : faezahyunjivitashop

Pre-Order sekitar Damansara/KL

Postage seluruh Malaysia/Brunei










No comments:

Post a Comment