Monday 28 November 2016

CARA ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN

Anda pernah mengalami rambut gugur selepas bersalin???


Jangan panik....

Ia adalah normal bagi wanita selepas bersalin...


Keguguran rambut selepas bersalin mengambil masa selama 6-12 bulan untuk kembali pada keadaan normal.



Punca rambut gugur selepas bersalin

1. Pertambahan hormon estrogen ketika hamil

Pertambahan hormon estrogen semasa hamil menyebabkan rambut tumbuh lebih banyak. Hanya sedikit sahaja rambut yang berada di dalam keadaan berehat. Maka, hanya sedikit sahaja rambut gugur setiap hari Oleh itu, semasa hamil rambut anda biasanya akan lebih tebal dan lebih sihat.

2. Penurunan hormon estrogen selepas bersalin

Selepas bersalin tahap estrogen menurun (kembali pada paras normal) dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Maka, rambut anda akan lebih banyak keguguran. Jadi, adalah normal bagi wanita yang baru 3-4 bulan bersalin mengalami rambut gugur yang terlalu banyak disebabkan perubahan hormon ini. Saya sendiri turut mengalami keguguran rambut selepas bersalin anak pertama. Memang agak terkejut lah sebab masa hamil rambut tak pernah gugur langsung. 

Jadi, apa yang perlu anda lakukan untuk mengurangkan keguguran rambut ini...bayangkan lah saya sendiri tak sanggup tengok persekitaran rumah dipenuhi dengan rambut sendiri....kalau korang pulak macam mana..korang sanggup ke?

5 cara untuk kurangkan masalah keguguran rambut anda

  1. Memotong rambut agar menjadi lebih pendek
  2. Gunakan Shampoo yang diperkaya dengan Vitamin B atau krim rambut yang berasaskan minyak kelapa atau santan.
  3. Gunakan sikat yang lebih lembut 
  4. Elakkan menyikat rambut ketika basah kerana rambut basah strukturnya lebih rapuh dan mudah gugur.
  5. Ambil makanan yang berkhasiat yang kaya dengan Vitamin B, protein dan zat besi. Sebaik-baiknya dengan mengambil multivitamin lengkap untuk wanita selepas bersalin
  6. Mengamalkan suplemen seperti Vitalea, ESP dan Set Prosante
  • Vitalea - set multivitamin yang cukup lengkap terutamanya zink dan sangat berkhasiat buat ibu yang baru melahirkan anak. Kekurangan zink menyebabkan akar rambut menjadi lemah dan mudah rapuh.
  • ESP (Energized Soy Protein) - mengandungi sumber protein terbaik yang dapat membaiki pigmentasi untuk masalah rambut (gugur & uban)
  • Set Prosante - menangani punca masalah rambut gugur dengan rumusan SERUM yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan pengaliran darah, melindungi daripada kesan negatif faktor persekitaran serta membekalkan khasiat kepada kulit kepala.


Sama juga wanita di dalam video ini, bertudung bukan alasan untuk tidak menjaga kesihatan rambut. Malah, sebenarnya juga tertekan sekiranya buka sahaja tudung akan kelihatan rambut bersepah keguguran di persekitaran rumah terutamanya ketika berada di dalam rumah.

Tambah memalukan lagi diri sendiri apabila rambut isteri semakin menipis berbanding rambut suami. Walau suami tidak berkata apa-apa, namun jauh di sudut hati seorang isteri memang ingin mengelak daripada berterusan rambut menipis.

Jadi jangan berlengah lagi...

Dapatkan set rambut bagi mengatasi masalah keguguran rambut anda sekarang..

Untuk tempahan /

 konsultasi secara percuma :


SMS/Whatsapp

PN. FAEZAH
0133117607

Fb page : Faezahyunji VitaShop

Instagram : faezahyunjivitashop

Pre-Order sekitar Damansara/KL

Postage seluruh Malaysia/Brunei









No comments:

Post a Comment