Thursday 24 November 2016

JANGAN AMBIL MUDAH FASA BERPANTANG

Berpantang mempunyai banyak manfaat kepada kesihatan ibu secara keseluruhannya. Rawatan perubatan pula lebih menitikberatkan kepada sebelum bersalin dan kehamilan dan kurang menitikberatkan rawatan selepas bersalin. Justeru, para ibu perlu tahu untuk berpantang bagi membaik pulih kesihatan emosi, dalaman dan luaran tubuh.

Setiap wanita mengalami perubahan yang ketara dalam diri selepas bersalin. Paras hormon dan rupa bentuk fizikal sedang dalam fasa untuk kembali kepada asal selepas 40 minggu kehamilan.  Menurut Jurnal Perubatan dan kejururawatan 2009, kes kemurungan selepas bersalin di Malaysia yang sangat rendah iaitu sekitar 3% berbanding dengan Pakistan yang mencatat peratusan tertinggi di dunia iaitu 64%. Angka ini jelas menunjukkan tata cara dan amalan berpantang masyarakat Melayu dan sokongan daripada keluarga memeberikan impak positif bukan sahaja kepada fizikal ibu tetapi juga dari segi emosi dan spiritual.


8 ASAS TATA CARA BERPANTANG

Berpantang amat penting untuk memulihkan keadaan diri daripada fasa kehamilan, kelahiran dan kembali kapada asal sebelum mengandung daripada segi metal dan fizikal. Lapan informasi asas mengenai berpantang yang boleh dijadikan panduan.

  1. Terhad kepada menu tertentu. Jumlah air tidak dihadkan. Kedua-dua faktor ini penting agar penghasilan susu tidak terganggu serta menggalakkan penghasilan sel-sel baru agar bahagian badan yang tercedera dapat disembuhkan dengan segera.
  2. Bertungku menggunakan tungku herba/ batu sungai yang dipanaskan dan dituam kepada bahagian tertentu seperi bahagian peranakan untuk mengecutkan rahim dan mengeluarkan darah kotor, bahagian tubuh seperti dada, ulu hati, tengkuk, ketiak dan belikat untuk menggalakkan aliran darah dan susu ibu serta memecahkan angin. Tungku di bahagian paha, betis, punggung, pinggang dan pergelangan kaki pula bertujuan untuk melegakan kesakitan otot dan meningkatkan aliran darah. Bertungku secara spiritualnya akan menenangkan dan memberikan kerehatan kepada minda ibu.
  3. Berurut selepas bersalin akan membantu meningkatkan peredaran darah, mengeluarkan darah kotor serta angina yang terperangkap dalam badan. Ia secara tidak langsung akan memberikan kelegaan kepada tubuh yang telah melalui saat bersalin yang penuh ketegangan. Ia juga bertindak sebagai penenang dan menjadikan ibu relaks. Urutan sengkak yang dilakukan pada hari ke-40 bertujuan untuk menaikkan kembali rahim pada kedudukan asal.
  4.  Pemakaian bengkung juga menjadi agenda penting kerana ia berperanan  menguatkan semula otot pada bahagian abdomen dan perut selain menyokong bahagian belakang badan pada kemudian hari.
  5. Pilis akan dipakai pada dahi untuk melegakan sakit di bahagian kepala terutama sekali ubun-ubun dan rasa pening.
  6.  Tapel pula ditampal pada perut sebelum memakai bengkung. Ia bertujuan untuk mengecutkan otot perut yang kendur, mengurangkan rasa sakit pada perut, membantu mengeluarkan angin dan darah kotor, mengempiskan perut dan memperbaiki kulit perut.
  7. Mandi air herba memberikan kesegaran pada tubuh, membantu membuang angin dan bau badan.
  8.  Basuhan air herba pada bahagian intim membantu meredakan kesakitan akibat pembengkakan dan luka sepanjang proses kelahiran berlangsung.
Kesimpulannya, berpantang dengan betul penting supaya tubuh dapat dipulihkan. Jika amalan berpantang tidak diikuti, kesannya tidak akan terus dirasai sekarang tetapi akan mula menunjukkan kesan apabila usia kian meningkat. Berpantang menggalakkan pembaikan dalaman tubuh dengan tata caranya. Jangan lupa memberikan khasiat kepada tubuh dengan makanan yang cukup nutrien dalam tempoh berpantang. Pilih set bersalin yang tepat dan menggunakan ramuan 100% semulajadi agar sistem tubuh boleh membuang toksin dan mengembalikan kesegaran kepada tubuh.

SET BERSALIN SHAKLEE NO.1 100% SEMULAJADI UNTUK IBU BERPANTANG



Keberkesanan SET BERSALIN/SET PANTANG SHAKLEE memang diakui sangat baik dan berkesan di dalam perawatan dan penyembuhan luka dalaman selepas bersalin, bagi tujuan penyusuan susu ibu secara eksklusif, serta penurunan berat badan secara semulajadi dan selamat serta tidak memberi kesan terhadap penyusuan.

Malah, terdapat Doktor dan Pakar Perubatan yang turut menyarankan agar ibu-ibu berpantang mengamalkan pengambilan vitamin sepanjang proses pemulihan berpantang tidak kira samada bersalin secrara normal ataupun secara pembedahan.

Petikan dari Doktor Pakar Sakit Puan, Dr. Hamid Arshat “ Ramai wanita yang salah anggap multivitamin seperti Obimin atau jenama lain yang diberikan waktu hamil menyebabkan saiz bayi besar waktu lahir. Pil vitamin ini penting untuk kesihatan ibu dan untuk bina darah untuk cegah kurang darah waktu bersalin. Pil-pil kalsium untuk bina tulang, folic acid untuk keperluan semua sel-sel-sel baru untuk janin dan fish oil sebagai Omega # dan DHA untuk sel-sel otak bayi untuk jadi anak pintar.
Setelah bersalin teruskan makan supplemen-suplemen tersebut untuk cepat pulih rahim dan kekuatan badan serta untuk susu ibu yang berkualiti. Saya cadangkan pil-pil tersebut patut dimakan terus menerus hingga akhir hayat seseorang wanita”.

Set bersalin Shaklee boleh dibahagikan kepada 3 bahagian mengikut keperluan dan bajet masing-masing :

  1. Set Asas (Rawatan Dalaman)
  2. Set Extra (Rawatan Dalaman + Penyusuan)
  3. Set Premium (Rawatan Dalaman + Penyusuan + Pelangsing Badan)



SET ASAS
Set asas Shaklee ini penting bagi rawatan dalaman yang optimum bagi ibu-ibu  selepas bersalin. Set asas ini terdiri daripada 3 vitamin Shaklee yang amat diakui dan mendapat kepercayaan dari semua ibu-ibu berpantang di Malaysia.




SET EXTRA
Merupakan set asas dan ditambah dengan set penyusuan bagi membantu dan menyokong keperluan nutrisi ibu yang menyusu, di samping memenuhi keperluan perawatan dalaman yang optimum bagi ibu-ibu selepas bersalin. Set ini mengandungi 5 jenis vitamin yang amat diakui dan mendapat kepercayaan dari semua ibu-ibu berpantang di Malaysia.



SET PREMIUM

Merupakan set extra yang ditambah dengan 2 suplemen yang sangat efektif bagi menurunkan berat badan dengan cara sihat dan selamat tanpa menjejaskan penyusuan ibu, di samping memenuhi keperluan perwatan dalaman yang optimum. Set ini mengandungi 7 jenis vitamin yang amat diakui dan mendapat kepercayaan dari semua ibu-ibu berpantang di Malaysia.


KELEBIHAN SET BERPANTANG SHAKLEE

1. Amat sesuai untuk ibu yang berpantang secara normal atau Caesarean. Ia akan mempercepatkan proses pemulihan luka dalaman dan luaran, mengembalikan kecergasan tubuh, serta melancarkan roses penyusuan.

2. Sebagai replacement kepada jamu. Jamu bersifat panas, kebanyakkan ibu yang menyusukan anak tidak digalakkan mengambil jamu.

3. Boleh diambil terus walaupun bayi mengalami jaundis kerana set berpantang Shaklee ini ialah vitamin.

4. Membantu menggalakkan penghasilan susu ibu. Susu ibu akan lebih banyak dan berkhasiat.

5. Boleh dimakan terus serta-merta selepas bersalin.

6. Badan akan rasa lebih bertenaga walaupun tidak cukup tidur atau letih selepas bersalin.

Video di bawah pula menceritakan pengalaman ngeri Pn. Khadeejah Hasmad semasa berpantang anak pertama sehingga beliau serik untuk mengandung lagi. Bukan pengalaman semasa mengandung yang menyebabkan beliau trauma tetapi pengalaman semasa berpantang.

Berbeza dengan pengalaman kedua, antara manfaat lain yang amat beliau gemari ialah Set Berpantang Shaklee ini membantu mempercepatkan darah nifas untuk kering, dapat tenaga instant, angin dalam badan keluar dengan mudah serta pembuangan najis yang lebih lawas.

Best bukan?



Untuk tempahan / konsultasi secara percuma:

SMS/Whatsapp

PN. FAEZAH
0133117607

Fb page : Faezahyunji VitaShop

Instagram : faezahyunjivitashop

Pre-Order sekitar Damansara/KL

Postage seluruh Malaysia/Brunei

No comments:

Post a Comment