Sunday 7 May 2017

EKZEMA..MIMPI NGERI SETIAP IBU BAPA.....

KENALI EKZEMA


Dikenali dengan nama saintifiknya 'Dermatitis Atopik', Ekzema jenis ini biasanya terjadi di kalangan kanak-kanak seawal usia 3 bulan hingga 2 tahun. Dermatitis Atopik ini biasanya dikaitkan dengan penyakit asma dan demam alergi. 

Keadaan bayi yang mengalami ekzema jenis ini kebiasaannya akan mengalami kulit kering, kemerahan dan bersisik. Mengalami ruam di bahagian-bahagian tertentu seperti pipi tangan dan kaki. Turut mengalami rekahan di bahagian belakang telinga serta gatal yang teruk. 

Ekzema juga bermaksud penghalang kulit tidak dapat berfungsi dengan sempurna. Ini memudahkan kulit bayi mudah diserang jangkitan dan alergi yang boleh menjadikan keadaan kulit bayi bertambah teruk.


Punca-punca Ekzema Pada Bayi

1. Keturunan/Genetik
  • Cara gaya hidup dan corak pemakanan yang kurang sihat daripada ibu bapa menghasilkan genetik yang kurang sihat. Seterusnya membawa kepada keturunan yang rendah tahap imunisasi badan. Sebaiknya elakkan pemakanan yang tinggi kandungan toksik seperti makanan laut, alkohol serta makanan yang mengandungi bahan pengawet dan pewarna yang tinggi.
2. Pembiakan kuman/bakteria
  • Kuman kulat iaitu 'pityrosporum ovale'  merupakan sejenis organisma yang hidup pada kulit juga turut dikatakan senagai penyumbang kepada masalah ekzema.
3. Bahan kimia pada sabun
  • Cuba elakkan daripada menggunakan sabun yang terlalu banyak buih kerana sabun yang berbuih boleh mengeringkan kulit. Kulit yang terlampau kering akan menyebabkan kegatalan pada kulit bayi. Sebaiknya gunakan sabun yang direka khas untuk kulit sensitif. 
4. Asap Rokok
  • Asap rokok juga turut dikaitkan dengan penyebab ekzema kerana kandungan toksin yang tinggi di dalam asap rokok mudah melekat pada kulit bayi yang sensitif.

Langkah-langkah Mengatasi Masalah Ekzema

  1. Menjaga persekitaran agar sentiasa bersih.
  2. Elakkan pengambilan krim steroid dalam tempoh yang berpanjangan kerana mampu menipiskan kulit.
  3. Ibu bapa haruslah mengamalkan gaya hidup sihat dan elakkan merokok kerana boleh memudaratkan kesihatan dan bayi anda.
  4. Elakkan bayi berada di luar rumah dalam tempoh yang lama kerana mudah terdedah kepada habuk dan kuman yang boleh memudaratkan lagi ekzema bayi.
  5. Mengelakkan makanan yang menyumbang ke kepada ekzema.
  6. Elakkan mandi air panas, sabun kimia dan mandi buih.
  7. Gunakan krim pelembap secara konsisten untuk mengelakkan kulit menjadi kering dan ekzema bertambah teruk

Testimoni Ekzema dengan VIVIX

Kronologi..


SEBELUM : flare up
SEMASA : tido letak vivix
SELEPAS BEBERAPA JAM : eh !! gebu btol ko nak.. hee~

ini apa mama baby buat :

1. mandi - mandikan dgn air suhu bilik + acv ( tak suam tak sejuk sbb bila suam sgt nnt akan keringkan lg kulit). Acv utk bunuh kuman
2. Mandian guna PBySO sens.dry sbb yg ni jer nampak bkesan krg flare up sejak guna
3. Sy ambil vivix, nutriferon, vit c, zinc, vitalea n lain
4. Sabun cuci baju guna shaklee nyer
5. sapu cream HB n eczema balm spy sentiasa lembab

6. sapu vivix kalau flare up






No comments:

Post a Comment